Świateczny chleb. Żytni, zakwasowy z żurawiną i migdałami.

Są chleby, do których wracam często. Piekę pieczywo codziennie i najchętniej korzystam z wypróbowanych, niezawodnych przepisów. Tym razem postanowiłam upiec chleb tylko na zakwasie, bez nawet okruszka drożdży a zachęcił mnie do tego post Amber. Tak naprawdę piekłam go już kiedyś ale  w wersji rodzynkowej, potem sukces próbowałam powtórzyć i wyszedł mi mega zakalec.
Odnowiłam jednak zakwas, poczekałam aż dojrzeje i upiekłam chleb znowu. Z żurawinami i migdałami, tak jak Amber. Najlepszy chleb jaki jadłam. Dla mnie nie codzienny. Wyjątkowy, taki na Święta!!! mokry, z bąbelkami, długo świeży, kwaskowy ale i słodki dzięki żurawinom. Idealny.


150 g żytniego, aktywnego zakwasu
150 g mąki żytniej chlebowej typ 720
200 g wody

Mieszamy, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 18 h.
Następnie dodajemy

150 g mąki żytniej razowej typ 2000
200 g wody (gdyby ciasto było zbyt twarde, można dodać więcej wody, do 250 g)
1 łyżeczka soli
150 g żurawiny (u mnie 50)
50 g grubo mielonych migdałów (u mnie 30)

Wszystkie składniki mieszkamy dokładnie łyżką.
Przekładamy do keksówki o pojemności 1 kg wysmarowanej oliwą lub olejem i wysypanej otrębami żytnimi.
Przekładamy ciasto i odstawiamy do wyrastania: czas wyrastania zależy od aktywności zakwasu i wynosi 2-8 h.
Piekarnik nagrzewamy do 200 st C. Wstawiamy chleb i pieczemy ok. 40 minut.
Lekko studzimy i wyjmujemy z formy. Najlepszy dzień po upieczeniu.

Komentarze

  1. Wiewiórko,
    udał Ci się koncertowo!
    Pięknie wyrośnięty.
    Cieszę się bardzo.
    Smacznego!

    OdpowiedzUsuń
  2. Już wiem jaki chleb wkrótce upiekę, pora uaktywnić drzemiący zakwas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawdziwy domowy chlebek:-) Pyszności:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Marianko kochana,przed chwilą zastukał listonosz do mnie...wzruszyłam się....bardzo bardzo dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty